RSS

laniru

İnsan hayatını kolaylaştırmanın , bunu düşünerek hareket etmenin güzel bir davranış olduğunu düşünüyorum...Aslında bunu yapanın çoğu zaman o bilinçte olduğunu sanmıyorum...Keza bu durum insanda saçma sapan bir “ben yapıyorum,insanlık için yapıyorum ve güzel bir şey; sonuçta ‘ben’ yapıyorum ya” özgüvenini de oluşturabilir...Ha bu onu o işi yapmaktan alıkoyar mı hayır...Pisuvarı bulan insan için aynı şeyleri söyleyemem...Gerçekten minnettarım...
Şöyle bir bakınca çevrenize aslında , insan hayatını , teknolojinin ilerlemişliği değil de insana en yalın en güzel şekilde hizmet veren ; işe yarayan icatların kurtardığını görürsünüz...Tabii ki bu benim kendi düşüncem...
İnsanlığın bir ihtiyacı olarak , yemek yemek üzerine , yemeyi kolaylaştırma üzerine birçok şey üretilmiş...Yani özellikle bununla ilgili binbir türlü çatal kaşık ve yemek takımı varlığını sürdürüyor...Öte yandan , sadece hayatın güzel yanları göz önüne alınarak , birçok icat bulunmuş...Fakat aynı özveriyi tuvaletlerde gördüğümü söyleyemem...'Pis' olarak adledilen bu eylemin , kolayca halledilmeye çalışılmasının , işbu eylemin estetik kaygılarını ortadan kaldırdığı düşünüyorum...Halbuse , aynı titizliği burada da göster değil mi ?
Roma imparatorluğu bu konuda başarılıydı diye biliyorum...Halkın kolayca tuvalet ihtiyacını gidermesi için yapılan büyük, sıra halindeki klozet vari yerler vardı...Günümüzdekinin bir emsali diyebiliriz...
Bunun yanı sıra eskisine nazaran tuvalet, halen gizlice yapılan bir eylem olmaktan kendini kurtaramadı...Elbetteki halka açık bir şekilde bu ihtiyacı gidereceğimizi iddia etmiyorum...Ama giderek içselleştirmek yerine umursanmamasından bahsediyorum...
Günün kaçta kaçının tuvalette geçtiğini bilemem ama , bu kadar iç içe olduğumuz birşeyden bahsetmenin , daha doğrusu tuvalet ilgili konuşmanın garipsenmesi bana ilginç geliyor...Genel bir tutum bu aslına bakarsanız...Bu tutumu oluşturmakta elbetteki tuvalete tuvalet diyemeyen bir takım insanların varlığı söz konusu...Lavabo diye tuvalete giden insanların oluşturduğu bu bilinç her şeyi açıklıyor bence...

İnsan yemek yiyor , birşeyler içiyor , sevişiyor , nefes alıyor, sıçıyor ve uyuyor...Buna rağmen estetikten uzak ,sahip olduğu yalınlığın ayırdında olmadığı bir yaşamı yaşıyor...Bana kalırsa insanlar hayatında , basit yaşayıp , geri kalan zamanını da bunu inkar etmekle harcıyor...Bu bilinçsizliğin bir sonucu olarak ,rahata ve kolaylığa erişmek için gösterilen çaba belki de dünyadaki en zor işlerden birisi...Çünkü yalın ve basit olmak , karmaşık bir eylemdir...Karmakarışık bir hale bürünmek ise insanlık için çok basit olsa gerek...
En basit şeylerin bile algılanmaması , küçük şeyleri görmeyi engelleyip dolayısıyla da insanı mutsuz ediyor diye düşünüyorum...

Son derece yalın , basit , bir zamanlar ilkel (halen de ilkel ne kadar inkar edilirse edilsin) insanın,sade bir ürünü olarak “pisuvar” ,hakikaten harika bir icat diye düşünüyorum...Çünkü , basit , amaca yönelik ve estetik...Biz erkeklerin kullandıkları , kadınların da belki de erkekler hakkında bilmedikleri ender şeylerden birisidir bu...
Gelip geçici , sadece işini görüp devam etmene yarayan bu şeyin ,bende uyandırdığı izlenim cümlemin virgülden önceki kısmı değil sadece...Pisuvarın bu rahatlığı sağlamasının benim rahatlık anlayışımla uyuşuyor olması...
Böylesine göz ardı edilen pisuvarın(Fr. “Pissoir”) bir gün evimde olduğunu görürseniz hiç şaşırmayın...

0 yorum galiba:

Yorum Gönder